revenire la pagina anterioară
Ce trebuie sa faci atunci cand te lansezi intr-o afacere cu bani putini

Ce trebuie sa faci atunci cand te lansezi intr-o afacere cu bani putini

Marea majoritate a celor care doresc să pornească o afacere au putini bani disponibili pentru demararea afacerii. Acesta este unul dintre motivele pentru care aproape 90 % dintre start-up-uri nu supravietuiesc mai mult de 1 an.

Dacă stai să citesti cu atentie presa online găsesti numeroase exemple de tineri care au pornit afaceri de succes cu sume derizorii (mii de $ si uneori chiar sute de $). Acestea sunt în general exceptiile, căci marea majoritate a celor care se lansează în afaceri cu bani putini nu reusesc în afaceri.
Dar asa cum spuneam la inceput, banii nu sunt singurul motiv pentru care multe start-up-uri se închid în cateva luni de la pornire. Lista de motive este lungă, cum ar fi: o idee de afaceri nerealistă, necunoasterea pietei, lipsa abilitătilor manageriale, lipsa unui plan coerent de actiune, lipsa de decizie, etc.

Pentru cei care sunt dispusi să riste si să se apuce de afaceri chiar dacă au foarte putini bani la dispozitie, vom incerca în continuare să facem cateva recomandări care sperăm să îi ajute. 

Dacă înainte de a te porni ai cumva mai multe idei de afaceri interesante selecteaz-o pe aceea care este cea mai apropiată de meseria ta sau de unul din hobby-urile tale.
Sansele de reusită sunt mult mai mari atunci cand cunosti domeniul în care te lansezi, iar asta se intamplă de cele mai multe ori atunci cand ai lucrat in domeniul respectiv sau, si mai bine, dacă vrei să-ti transformi hobby-ul într-o afacere.
Cand ai putini bani la dispozitie nu îti permiti, în etapa de pornire, să angajezi un profesionist care să lucreze 10 ore/zi pentru a te ajuta să îti dezvolti afacerea, si de aceea trebuie să te bazezi in primul rand pe abilitatile si pe cunostintele tale. Tu trebuie să fii profesionistul!
Dacă ai cumva o idee de afaceri care ti se pare genială, dar care este într-un alt domeniu decat meseria ta si nici nu face parte din pasiunile tale, fii foarte precaut si gandeste-te foarte bine înainte de a te băga in datorii. Sunt sanse mari sa pierzi banii investiti si de aceea gandeste-te dacă după un eventual esec vei mai putea “să o iei de la capăt”. 

Culege din timp informatii detaliate despre piată.
In ziua de azi cel mai greu este să vinzi. Foarte multă lume stie să producă ceva sau să ofere anumite servicii dar putini sunt aceia care reusesc să si vandă ceea ce au. Pentru a vinde trebuie să cunosti foarte bine piata, să întelegi care este comportamentul potentialilor clienti si ce îi face pe acestia să cumpere. Documentează-te foarte bine pe net, dar nu te porni în afacerea respectivă pană nu stai de vorbă cu cativa oameni care lucrează in domeniul respectiv sau au incercat să facă afaceri în acel domeniu. De la ei vei putea afla detalii despre piată, pe care nu le povesteste nimeni pe net.
Atunci cand pornesti cu bani putini e vital să ai încasări în scurt timp de la demararea afacerii si trebuie să stii foarte bine care sunt practicile comerciale pe piata pe care vei actiona. De exemplu, dacă în domeniul in care te vei lansa există cutuma efectuării plătilor la 90 sau 120 zile de la furnizarea bunului sau a serviciului, iar tu ai bani de supravietuire doar pentru 2 luni, chiar dacă afacerea este teoretic extrem de profitabilă ai mari sanse să dai faliment. 

Gandeste-te la solutii de promovare gratuită.
Probabil multi au auzit vechiul slogan “Reclama e sufletul comertului”. Timpul a trecut, obiceiurile s-au schimbat si ca atare si modul de promovare a produselor si serviciilor s-a schimbat. Astăzi putină lume mai apelează la reclama clasică. Mai nou firmele, dar si politicienii de top, apelează la serviciile asa-zisilor “social media expert”, investesc in sponsorizarea unor evenimente publice si apelează la pachete complexe de promovare, din care publicitatea clasică in ziare si la radio reprezintă doar o mică parte.
Partea bună a lucrurilor este că tehnologia modernă a adus si o serie de posibilităti de promovare gratuită, sau dacă nu gratuită măcar foarte ieftină. Pe internet, dacă te pricepi cat de cat, poti să te promovezi gratuit. Nu e simplu, căci aceste campanii de promovare pe bloguri, site-uri de anunturi, platforme de socializare sunt mari consumatoare de timp, dar pană la urmă important este că poti să îti atragi clienti fără să scoti bani din buzunar.
Deasemenea, în ziua de azi poti să-ti tipăresti si la domiciliu pliante si postere, pe care să le distribui după aceea în oras. E mult de alergat pentru a face asa ceva, dar este foarte ieftin.
Gandeste-te foarte bine la prietenii si cunostintele pe care le ai. E posibil ca unii dintre ei, prin pozitia pe care o au, să te poată ajuta in promovarea gratuită a produselor sau servicilor oferite de tine. 

Incearcă să identifici diferite resurse pe care le-ai putea mobiliza pentru a spijini demararea afacerii.
Fă-ti inventarul personal! Vezi ce poti pune la bataie pentru afacerea ta: masină, computer, telefon mobil sau orice alt bun tangibil care ti-ar putea fi necesar pentru bunul mers al afacerii. După ce ai terminat cu bunurile tale gandeste-te la bunurile părintilor, ale rudelor si eventual ale prietenilor. Gandeste-te dacă acestia ar fi dispusi să ti le imprumute si în ce conditii. In etapa de pornire orice bun (resursă) pe care nu dai bani, chiar dacă e “cu titlu de imprumut”, este extrem de importantă. 

Cultivă relatiile cu oamenii din jurul tău care te-ar putea sprijini si incearcă să-ti faci noi relatii.
E un punct foarte sensibil, iar acesta recomandare nu este deloc agreată de oamenii verticali. Ea nu trebuie insă dusă la extrem si nu inseamnă să-ti îmbunătătesti relatiile cu oameni pe care diverse motive nu îi poti suporta. Incearcă totusi să vezi cum poti să îti imbunătătesti relatiile cu acei oameni cu care simti că poti colabora si care te pot ajuta în ceea ce faci. 

Fii foarte atent la sursele de finantare a afacerii.
Nu lua bani de la cămătari, chiar dacă îti lispeste doar o mică parte din suma necesară demararii afacerii! Banii luati imprumut într-un mod nechibzuit pot genera mari probleme pentru o firmă si pot duce chiar si la faliment. In plus stresul unor datorii către cămătari îti compromite modul de a judeca lucrurile si te face să gresesti.
Decat să iei bani impumut cu o dobandă foarte mare mai bine renuntă la o parte din lucrurile tale. Chiar dacă esti foarte atasat de ele vinde-le si foloseste banii in afacere.
Ca si sursă suplimentară de finantare incearcă să folosesti leasing-ul (dacă este posibil). Este adevărat că leasingul este o variantă de finantare relativ scumpă dar este incomparabil mai ieftină decat banii luati de la cămătari sau de la IFN-uri. 

Inscrie-te la un curs de antreprenoriat.
Pentru a reusi în afaceri trebuie să te pricepi la mute lucruri. Trebuie să fi un bun manager, trebuie să te pricepi la marketing, să ai cateva notiuni de baza despre contabilitate, să intelegi importanta planificării financiare, să cunosti cat de cat legislatia de afaceri si mute altele. Dacă nu esti economist ar fi foarte bine ca inainte să pornesti afacerea să te înscrii la un curs de instruire pentru întreprinzători. Te va ajuta ca după demararea afacerii să economisesti bani. 

Fa-ti un Plan de Afacere.
Teoretic după ce ti-ai clarificat ideea de afaceri, ai cules informatii detaliate despre piată, ai găsit solutii de promovare gratuită si în plus ai fost si la un curs de antreprenoriat îti spui că poti porni afacerea. Ar fi bine totusi să îti faci si un Plan de Afacere. Te va ajuta să eviti cheltuielile neimportante si să-ti optimizezi afacerea, iar optimizarea inseamnă pană la urmă economie de bani. 

In cazul in care, după ce ti-ai facut Planul de Afaceri ajungi la concluzia că nu ai bani suficienti pentru a demara afacerea pe care ti-o doresti caută-ti asociati. E un pas greu de făcut fiindcă romanii gandesc asa: “e idea mea si nu vreau s-o împart cu nimeni!”. Trebuie să întelegi că 50% din ceva e mult mai mult deat 100% din zero !

 

Succes!