revenire la pagina anterioară
Principalele riscuri cu care se confrunta startup-urile

Principalele riscuri cu care se confrunta startup-urile

Desi din presa aflam periodic despre startup-uri care în 2-3 ani de la lansare obtin venituri de milioane de euro, startup-urile sunt considerate de multi specialisti ca fiind cele mai riscante afaceri. Acesta este unul din motivele pentru care marea majoritate a bancilor finanteaza cu greu un start-up. Într-un fel aceasta atitudine a bancherilor e normala, caci la o analiza sumara a oricarei afaceri noi pot fi identificate rapid numeroase riscuri interne si riscuri externe.

 

Riscurile interne: sunt determinate de factori din interiorul organizatiei, iar dintre ele cele mai frecvente sunt:

• Investirea capitalului initial în echipamente care nu genereaza venituri suficiente pentru a asigura sustenabilitatea afacerii.

• Pierderi sau randament necorespunzator al afacerii, datorat managementului defectuos sau lipsei de cunostinte tehnice.

• Incapacitatea de a angaja sau a mentine angajatii cheie.

• Incapacitate temporara de plata din cauza proastei planificari financiare

• Riscuri tehnologice – defectiuni ale echipamentelor ce vor provoca întârzieri în livrarea comenzilor contractate. 

 

Riscurile externe: sunt determinate de factori din mediul în care societatea îsi desfasoara activitatea. În principiu riscurile externe se afla în afara controlului conducerii societatii si de cele mai multe ori aceste riscuri nu pot fi complet eliminate.

• Reactie negativa a pietei – nu sunt putine startup-urile care au dat gres pentru ca nu au facut o cercetare de piata în prealabil. Antreprenorii au supraestimat interesul publicului pentru produsele sau serviciile oferite de companie, ceea ce a condus la acumularea de pierderi.

• Concurenta – în afaceri, indiferent ce ai face, exista sanse mari de aparitie a altor firme ce produc aceleasi bunuri, sau ofera aceleasi servicii. Riscul concurential nu poate fi eliminat complet. O companie dinamica poate contracara partial atacul concurentei prin construirea unor avantaje concurentiale: particularitati deosebite ale produsului/ serviciului, service performant, garantie mai mare sau facilitate la livrare.

• Fluctuatiile pietei valutare – mereu exista oscilatiile de curs ale monedelor de referinta, care afecteaza un numar mare de afaceri. Impactul este major atunci când se încheie un contract în euro (sau usd), dar de cele mai multe ori aceste modificari, indirect, au impact si asupra companiilor care lucreaza pentru piata interna.

• Modificari ale legislatiei - schimbarea cotelor de impozitare, cresterea salariului minim pe economie, modificarea cotei TVA, sunt doar câteva din modificarile legislative frecvent întâlnite în România. Alteori probleme majore apar când se modifica legislatia privind autorizarea unor activitati (autorizare PSI, de mediu, ANSVSA, etc)

• Riscuri economice, precum o noua criza economica. 


 

Ce ar trebui sa faci pentru a reduce riscurile de esec?

 

Identificarea posibilelor riscuri

Identificarea posibilelor riscuri e bine sa fii optimist si sa crezi ca afacerea pe care o demarezi va merge perfect. Realitatea este însa diferita si ne arata ca cele mai multe startup-uri îsi înceteaza activitatea în cca. 1 an de la lansare. Pentru a evita acest lucru primul pas este sa identifici potentialele riscuri 

Pasul 1: fa o lista cu riscurile interne si externe care ar putea afecta afacerea ta

 

Analiza impactului riscurilor

Dupa identificarea riscurilor urmatorul pas îl va reprezenta analiza lor, sau mai exact analiza impactului acestora, dar si a probabilitatii de aparitie.

În general, cand e vorba de riscuri externe, probabilitatea de manifestare este invers proportionala cu impactul avut. Cu cât probabilitatea de manifestare a unui risc este mai mare, cu atât impactul sau este mai mic.

În cazul riscurilor interne totul depinde de capacitatea de a te autoevalua obiectiv. În cazul unei autoevaluari gresite impactul asupra afacerii poate fi major. De aceea, o idee buna este sa apelezi la consultanti experimentati care pot evalua mult mai obiectiv riscurile interne. Uneori nu îti va place ce îti vor spune consultantii, dar e mai bine asa decât sa îti pierzi banii investiti. 

Pasul 2: analizeaza riscurile externe si încerca sa estimezi impactul acestora asupra afacerii tale 

Pasul 3: cauta un consultant experimentat care poate evalua obiectiv riscurile interne

 

 

Elaborarea strategiilor si planurilor de minimizare a impactului riscurilor asumate

În functie de impactul preconizat, anumite pierderi pot fi contracarate daca exista o strategie si un plan concret de actiune. Asta înseamna alocarea unor resurse suplimentare, de cele mai multe ori financiare. 

Pasul 4: Elaboreaza o strategie de contracarare a eventualelor evenimente nedorite aparute 

Pasul 5: Calculeaza fondurile necesare pentru contracararea factorilor perturbatori si identifica sursele de finantare

 

… iar daca riscurile sunt prea multe sau prea mari, poate ca ar fi bine sa îti regândesti ideea de afaceri.

 

Succes !