revenire la pagina anterioară
Provocarile celor care implementeaza proiecte finantate prin StartUp Nation
Start-up Nation a adus în 2017 bucurie pentru 8700 de noi antreprenori, care au început, teoretic, implementarea proiectelor aprobate la finantare. Pentru multi emotiile legate de demararea propriei afaceri au fost mari, chiar din ultima zi de înscriere a planurilor de afaceri în aplicatia electronică, când s-a anuntat că au fost depuse 19.296 planuri de afaceri, în timp ce guvernul estima că vor exista bani pentru a finantarea a doar 18.700 afaceri.
În cele din urmă, după repetate întârzieri programul a devenit cu adevărat operational, iar cei care au încheiat acorduri de finantare îsi pot pune în aplicare ideile de afaceri.
Odată începută implementarea, multi constată că demararea afacerii nu este simplă, si că StartUp Nation aduce pe lângă bani si multe probleme, la care nu s-au gândit atunci cand au si-au “creionat” ideea de afaceri si au scris proiectul.
Problemele pe care le întâmpină acum sunt generate de modul în care programul de derulează, de modificările legislative propuse de guvern pentru 2018, dar si de propriile greseli, ca de exemplu modul în care si-au ales firma de consultantă cu care să colaboreze pentru scrierea si punerea în practica ideii de afacere.
Principalele probleme identificare de cei care au demarat proiectele sunt:
Comunicarea groaie cu agentiile teritoriale ale Mediului de Afaceri, Comert si Antreprenoriat: pe site-ul oficial sunt publicate adresele si numerele de telefon ale tuturor agentiilor regionale, dar din păcate la numerele de telefon indicate foarte rar răspunde cineva la telefon, iar la e-mailuri se răspunde cu foarte mare întârziere.
Termenul extrem de lung de acordare a creditelor punte: în principu este vina institutiilor partenere că antreprenorii ce au un acord de finantare încheiat nu au primit aprobările pentru creditul punte, desi au trecut 2 luni de când antreprenorii si-au depus cererile la aceste institutii. Blocaje mari sunt în special la partea de garantare a creditelor, din cauza timpului extrem de lung de analiză a dosarelor de catre Fondul Român de Garantare a Creditelor, dar si datorită comisioanelor mari cerute de acesta. Complicatiile mari apar mai ales pentru întreprinzătorii care au previzionat în Planul de Afaceri plata salariilor pe o perioadă de 12 luni.
Refuzul multor companii private de a accepta decontarea achizitiilor prin mecanismul cererilor de plată: cei care sperau că vor putea să implementeze cu usurintă proiectele apelând la mecanismul cererilor de plata constată acum că marea majoritate a furnizorilor nu au încredere în promisiunile guvernului, si că vor să fie plătiti la livrarea bunurilor si a serviciilor. În această situatie, cei ce se grăbesc si nu au timp să astepte aprobarea creditului punte sunt nevoiti să împrumute bani de la rude si prieteni sau să ia credite de consum în nume propriu.
“Revolutia fiscala”: guvernul aduce si el numeroase surprize întreprinzătorilor în 2018, prin modificările aduse la codul fiscal, dar mai ales prin efectele “revolutiei fiscale” asupra cursului valutar. În noiembrie Euro si Dolarul au crescut în comparatie cu leul, moneda europeană ajungând la maximul din ultimii cinci ani. Astfel, marea majoritatea a echipamentelor prevăzute a se achizitiona sunt mai scumpe decât în luna iunie, iar întreprinzătorii vor fi nevoiti să suporte din buzunar diferentele. De exemplu, la un proiect care prevede achizitionarea de echipamente din import în valoare de 30.000 EURO, datorită modificării ratei de schimb de la 4, 52 la 4, 60 RON/EUR întreprinzătorul are de plătit 2400 RON din buzunar. Dacă mai adaugă dobânzile bancare si comisioanele percepute de fondul de garantare a creditelor întreprinzătorii constată că trebuie să asigure o finantare suplimentară de 6-7.000 RON.
Cele mai mari probleme le întâmpină însă antreprenorii care au apelat la firme de consultantă care merg pe metoda “copy-paste”. Multi au căzut în plasa ofertelor spectaculoase ale unor consultanti care se lăudau că au în portofoliu sute de planuri de afaceri finantate si în plus lucrează si ieftin. Nu si-au dat seama că în afaceri fiecare proiect este unic si că nu se pot face sute de proiecte în 2-3 luni, numai dacă dai acelasi plan de afaceri mai multor zeci sau chiar sute de clienti, iar asta înseamnă să nu tii cont de oportunitătile reale de afaceri si de sansele reale de a transpune în practica un plan de afaceri copiat din cărti. Un plan de afaceri făcut repede si ieftin are sanse de peste 99% să fie un plan prost, si evident sansele de reusită ale afacerii tind către zero!
Angajarea persoanelor dezavantajate si a tinerilor absolventi este o altă provocare. Multi s-au bazat pe faptul ca sunt tineri absolventi sau sunt în somaj si astfel 50% din această problemă e rezolvată. Au avut dreptate cu prima parte, dar acum constată că nu e simplu să găsească ce-a de a 2-a persoană. În prezent 35% din cetătenii activi din România lucrează în străinătate. De aceea nu e deloc simplu să găsesti pe cineva dispus să se angajeze într-un start-up care nu poate oferi salarii foarte mari.
Cu multă muncă, cu putin ajutor din partea prietenilor si a rudelor o bună parte din aceste bariere pot fi depăsite.
Succes !
.