revenire la pagina anterioară
Succesul in afaceri
Anual în România apar câteva mii de noi afaceri, dar dintre acestea doar o mică parte devin afaceri de succes. Cei care sunt la inceput de drum se întreabă ce trebuie să facă pentru a avea succes în afaceri.
Frecvent proaspetilor întreprinzători le trec prin cap gânduri de genul:
• pentru ca afacerea mea să fie de succes trebuie să ofer servicii / produse de cea mai bună calitate;
• pentru ca afacerea mea să fie de succes trebuie să vând cât mai ieftin, preturile mici fiind cheia succesului;
• pentru ca afacerea mea să fie de succes trebuie să vin cu o idee complet noua;
• pentru ca afacerea mea să fie de succes trebuie să fiu foarte atent la costuri si sa fiu “zgârcit” atunci când cheltui banii;
• pentru ca afacerea mea să fie de succes trebuie să fiu foarte sever cu angajatii si să ii supraveghez in permanentă;
• pentru ca afacerea mea să fie de succes trebuie sa le caut “nod in papură” furnizorilor mei si sa refuz plata serviciilor sau a bunurilor de câte ori găsesc cel mai mic motiv;
• pentru ca afacerea mea să fie de succes trebuie să cunosc foarte multă lume si să am multe relatii;
• pentru ca afacerea mea să fie de succes trebuie sa ma bazez în primul rând pe marketing;
• pentru ca afacerea mea să fie de succes îmi trebuie o doză mare de noroc.
Evident că nu există o cheie unică a succesului in afaceri. Fără a nega rolul sansei părerea noastră este că o afacere are succes dacă intreprinzătorul / managerul stie să îmbine într-un mod inteligent o serie de elemente care fac ca afacerea respectivă să fie apreciată de clienti.
In ceea ce priveste răspunsul la întrebarea “care sunt aspectele / elementele unei afaceri pe care trebuie să pui un accent deosebit pentru a avea succes” noi credem că totul este legat de abilitătile si cunostintele pe care le are managerul afacerii. Un bun manager este cel care identifică care sunt aspectele cheie ale succesului afacerii si găseste solutii pentru a face ca toate aceste aspecte esentiale să fie satisfăcute. Mergând mai departe si încercând să identificăm care sunt principalele abilitati ale managerului de succes trebuie să subliniem urmatoarele aspecte:
• Spirit comercial: un bun manager trebuie să aibă capacitatea de a sesiza oportunitătile de afaceri si apoi să aibă initiative si să valorifice aceste oportunitati prin incheierea tranzactiilor (vânzarea propriu-zisă).
• Capacitate de asumare a riscului: întreprinzatorul riscă permanent dar, în general, riscul sau este calculat. Pasul cel mai important este să îsi asume riscul.
• Abilitati deosebite de gestionare a banilor (management financiar): oricât de bine ai sesiza anumite oportunităti de pe piată si oricat de bine ai sti să vinzi un produs sau un serviciu, dacă nu îti planifici corect banii poti să ajungi rapid la faliment. Trebuie să stii în permanentă cât îti poti permite să investesti pentru dezvoltare si ce rezerve trebuie să îti păstrezi pentru bunul mers al afacerii
• Perseverenta si capacitatea de muncă: chiar dacă ai o capacitate de sinteza deosebită si reusesti să întelegi rapid oportunitatile oferite de piată si iti asumi riscurile, chiar dacă stii să vinzi foarte bine ceea ce oferi, chiar dacă stii să îti gestionezi foarte bine banii, dacă nu esti perseverent si nu muncesti foarte mult sansele de a avea o afacere de succes sunt mici. Este adevărat ca au existat oameni care sesizand anumite oportunitati de pe piată au castigat într-un timp record sume foarte mari de bani dar de cele mai multe ori astfel de afaceri intră in categoria “tunurilor” si nu a afacerilor de succes.
Inafară de elementele mai sus mentionate, care din punctul nostru de vedere sunt esentiale, mai există o serie de alte abilitati si calităti pe care un manager trebuie să le aibă, ca de exemplu: atitudine pozitivă fată de nou, capacitatea de a planfica, abilităti de comunicare, capacitate de selectie a angajatilor, orientarea spre excelență, capacitatea de a crea o atmosferă de lucru productivă, fermitate in decizii. La fel de importante sunt si cunostintele specifice, mai exact pregatirea profesională si perfectionarea continuă precum si cunostintele in domeniul managementului.