revenire la pagina anterioară
Ce e mai important: sa gasesti o oportunitate de afaceri sau sa ai o idee de afaceri buna?

Ce e mai important: sa gasesti o oportunitate de afaceri sau sa ai o idee de afaceri buna?

Succesul în afaceri este legat în principiu de existenta unor oportunitati de afaceri si a unor idei de afaceri bune. De multe ori cei doi termeni se confunda, iar unii considera ca ideile de afaceri si oportunitatile de afaceri sunt “cam acelasi lucru”. Este foarte adevarat ca între o oportunitate de afaceri si ideea de afacere exista o foarte strânsa legatura, dar si o mare diferenta: în timp ce oportunitatea de afaceri exista indiferent de vointa si de modul de actiune al întreprinzatorului, aceasta fiind legata de o conjunctura existenta, ideea de afacere este un “lant de actiuni” gândit de un întreprinzator si are o puternica amprenta a felului în care antreprenorul gândeste.

Oportunitatea de afaceri este de fapt o oportunitate de a câstiga bani. Ea provine din schimbare, haos, confuzie, neconcordante, ambiguitate, incertitudine sau ignoranta. Astfel de situatii sunt generate de:
- descoperiri stiintifice: descoperirea de noi legi, principii, metodologii care permit realizarea de noi produse si noi servicii sau îmbunatatirea celor existente;
- progres tehnic: aparitia de noi echipamente, tehnologii (inclusiv tehnologii informatice) sau materii prime care pot influenta semnificativ modul în care o activitate economica se desfasoara sau modul în care are loc comunicarea cu clientii;
- modificari legislative: aparitia de noi legi, ordonante, hotarâri de guvern sau ordine referitoare la conditiile de desfasurare a unor activitati, sistemul si nivelul diferitelor taxe si impozite sau posibilitatile de valorificare a capitalului;
- fluctuatii ale pietii de capital: excedentul sau deficitul de lichiditati sau blocarea capitalului ca urmare a aparitiei unor crize;
- modificari ale stilului de viata al oamenilor: noi preferinte în alimentatie, vestimentatie, utilizare gadget-uri, mod de petrecere a timpului liber, etc;
- modificari educationale: modificari radicale ale sistemului de învatamânt, lipsa de interes pentru pregatirea profesionala;
- schimbari pe piata muncii: imigratia, emigratia, cresterea salariului minim sau a salariului mediu, etc.
Atunci când “ceva” se schimba cu “altceva” apar si oportunitatile. Pentru unii schimbarile înseamna pierderea banilor sau chiar falimentul, în timp ce pentru altii schimbarile sunt oportunitati de a câstiga bani.

Este important sa gândesti pozitiv, si sa întelegi ca schimbarile aduc pe langa pericole si noi oportunitati, si ca ele pot aduce bani daca esti un bun observator, esti inventiv, si stii cum sa actionezi pentru a valorifica shimbarea aparuta.

Ideea de afacere este un concept al unei persoane de a porni o activitate economica, într-un anumit domeniu, care are sansa de a aduce un câstig financiar. O idee de afaceri buna este prima etapa importanta în procesul de construire a unei afaceri de succes.
O idee de afaceri are întotdeauna la baza o oportunitate de afaceri. Nu poti dezvolta o afacere daca nu pornesti de la o oportunitate. Pe de alta parte oportunitatea de afaceri nu exista decât în prezenta antreprenorului care “vede” foarte bine care este starea conjuncturala dintr-un anumit domeniu, întelege care sunt problemele ce trebuie rezolvate si cum se pot câstiga bani. In zadar exista oportunitati de afaceri daca nu exista si antreprenorii cu idei, care sa valorifice aceste oportunitati.
Cel mai bun exemplu în acest sens îl reprezinta povestea cu unicul restaurant de succes dintr-un mic orasel. Probabil ati observat si dvs. ca în localitatile mici, aflate înafara traseelor turistice, în cel mai fericit caz exista un singur restaurant unde se manânca bine si care, în ciuda faptului ca numarul de potentiali clienti este mic, are succes de-a lungul anilor. Daca veti încerca sa aflati mai multe despre acea afacere veti auzi ca în spatele succesului se afla un om muncitor, care este un bun manager. Din pacate cu trecerea anilor multi dintre acestia sunt nevoiti sa se retraga, si nu rare sunt situatiile în care copii acestora nu sunt interesati sa preia afacerea. Teoretic la închiderea restaurantului respectiv se creaza o oportunitate. Ea este evidenta, si demonstrata de cel care a detinut restaurantul înainte. Cu toate acestea uneori trec ani de zile pâna sa apara un alt restaurant care sa aiba acelasi succes. Este un caz tipic de oportunitate de afaceri care nu este valorificata de un antreprenor.

Analizand o astfel de situatie apare însa o alta întrebare: daca încerc sa valorific o oportunitate de afaceri evidenta asta înseamna ca ideea mea de afaceri este buna si voi avea succes în afaceri?
Din pacate o idee de afaceri cladita pe o oportunitate de afaceri corect identificata nu înseamna automat ca punerea în practica a ideii va conduce la o afacere de succes.

Exemplu 1: presupunem ca locuim într-un oras cu peste 100.000 de locuitori în care tinerii nu au prea multe optiuni pentru divertisment, si în mod logic, prima idee care ne trece prin cap este sa înfiintam un club pentru tineri. Ne “cautam prin buzunare”, cerem de la parinti si prieteni niste bani, si mai obtinem si de la banca un mic împrumut, iar la final constatam ca avem, sa zicem 80.000 Euro pentru a porni afacerea. La prima vedere totul pare perfect, caci banii ne ajung sa închiriem un spatiu, sa îl renovam, si sa dotam clubul cu echipamente si mobilier. Surpriza va apare însa atunci când solicitam autorizatia de functionare. Dupa incidentul de la #COLECTIV cerintele privind amenajarea spatiilor publice, si mai ales a cluburilor au crescut, iar cu o banii pe care îi ai este imposibil sa amenajezi si sa dotezi un club în care sa intre 200 de persoane. Asa ca încerci sa faci ceva cu banii care îi ai, si faci un club în care intra maximum 70 de persoane. In acest caz apare însa riscul ca afacerea sa mearga prost, deoarece în cazul unui club succesul depinde si de numarul de persoane ce pot intra, cluburile de mici dimensiuni fiind de multe ori considerate ca fiind lipsite de atractivitate.
In acest caz o modificare legislativa nu a creat o oportunitate de afaceri ci a ridicat o bariera în calea celor care doresc sa se lanseze într-o astfel de afacere. Oportunitatea de afaceri exista, dar ea va putea fi valorificata fie de un antreprenor care poate mobiliza o suma mult mai mare pentru pentru demararea afacerii fie de un altul, care are o idee inovativa prin care sa faca atractiv si sa umple în fiecare seara un club de mici dimensiuni. Dar daca în acea localitate nimeni nu are bani pentru a construi un club de mari dimensiuni oportunitatea de afaceri va aduce bani doar aceluia care are idei deoseibite si stie cum sa faca atractiv un club mic.

Exemplu 2: salile pentru nunti sunt afaceri de succes în multe localitati din România, si cum multi au aflat de succesul acestor afaceri astfel de “Sali de Nunti” au rasarit “ca ciupercile dupa ploaie”. Daca ideea ta de afaceri consta în înfiintarea unei sali pentru evenimente e bine sa analizezi cu mare atentie piata locala si sa afli daca nu cumva ai prea multi concurenti, si e deja riscant sa-ti investesti banii într-o astfel de afacere.
Tot incidentul de la COLECTIV, despre care vorbeam în exemplul anterior, a creat anumite oportunitati în acest domeniu, deoarece mai nou numarul maxim de persoane care poate intra într-o sala este limitat. Datorita conditiilor stricte impuse de ISU, din 2016, în multe restaurante în care la o nunta participau 400 de persoane acum pot intra maxim 200 persoane. Aceste modificari de tip legislativ “pun pe butuci” multe afaceri existente, dar în schimb creaza sanse pentru dezvoltarea unor noi afaceri. Oportunitatile aparute sunt pentru cei care au un teren cu suprafata mare, situat într-o zona usor accesibila si cu o priveliste frumoasa în apropiere, si care pot mobiliza suficienti bani pentru a construi o sala de evenimente de mari dimensiuni. Practic unelele afaceri de acest gen care au avut mare succes în ultimii 10 ani se vor inchide, în timp ce alte noi afaceri similare se vor dezvolta.

O prima concluzie pe care o putem trage este ca o idee de afacere care valorifica o oportunitate existenta poate fi considerata o idee de afaceri buna doar în masura în care exista si resursele necesare pentru a demara afacerea în bune conditii.

In ceea ce priveste resursele necesare pornirii unei afaceri, mai devreme am vorbit cu predilectie despre resursele financiare, fiindca problema acestora este des întâlnita, dar în realitate resursele necesare pentru a dezvolta o afacere de succes sunt de mai multe tipuri: resurse materiale, resurse umane sau în unele cazuri resurse tehnologice. Lipsa oricarora dintre aceste resurse creaza bariere în lansarea si dezvoltarea afacerii. Barierele pot avea forme foarte variate, de la anumite conjuncturi ale pietei, lipsa resurselor, sau chiar lipsa abilitatilor tale manageriale. Pot fi un om inteligent, poti avea idei deosebite dar daca nu esti un bun manager afacerea va schiopata, chiar daca ideea de afaceri care sta la baza ei este una deosebita.
Revenind însa strict la problematica ideilor de afaceri, pentru a putea încadra o idee de afacere în categoria ideilor cu potential ridicat de reusita, ea trebuie sa aiba în vedere o anumita oportunitate economica, sa fie corelata cu resursele existente, sa contina un plan concret de actiune si sa aiba în vedere punerea ei în aplicare de catre un manager care are abilitatile si cunostintele necesare.

Concluzia: succesul afacerii depinde atât de existenta unei oportunitati de afaceri cât si de ideile pe care antreprenorul le are vis-à-vis de valorificarea respectivei oportunitati de afaceri, sau cu alte cuvinte de ideea de afaceri. O idee de afaceri buna este intotdeauna legata de existenta unei oportunitati de afaceri reale si atât oportunitatea cât si ideile antreprenorului sunt la fel de importante în succesul afacerii.