revenire la pagina anterioară
Cum gasesti o idee de afaceri buna ?

Cum gasesti o idee de afaceri buna ?

Succesul unei afaceri este in mod evident legat de o idee de afaceri buna, dar cum găsesti o idee de afaceri bună? La prima vedere pare să fie foarte complicat, căci ideile de afaceri bune se pare că le găsesc doar vizionarii. Larry Page si Sergey Brin au fost vizionari când au creat Google, Steve Jobs când a creat designul computerului Mac, si mai tarziu când a creat Ipad-ul si IPhone-ul, sau Mark Zuckerberg când a creat Facebook-ul. Tot un vizionar a fost Richard Branson care a stiut mereu in ce e mai bine să investestescă, căci atunci când se câstiga bine din muzica a creat Virgin Records, pentru ca mai târziu, la momentul oportun, să investească în transporturi feroviare, si mai nou în transporturi spatiale. Din păcate nu toti suntem vizionari. Vestea bună este că nu este o tragedie dacă nu suntem niste vizionari si visăm să ne apucam de afaceri. Globul este plin de milionari si miliardari care nu au avut viziuni mărete, de genul celor anterior prezentate, dar care au avut idei de afaceri bune si au stiut cum să le pună in practică astfel încât să câstige multi bani. Ei au pus în practică, într-un mod foarte performant idei de afaceri clasice. Din acest punct de vedere cel mai bun exemplu sunt miliardarii chinezi, care nu au făcut nimic altceva decât să pună foarte bine in aplicare niste modele de afaceri consacrate.

Idei de afaceri inovative vs idei de afaceri clasice
La baza lansării unei afaceri regăsim întotdeauna o idee care a fost generată fie de o gândire creativă, fie de un concurs de circumstante sau, de propria experienta a întreprinzatorului.
Nu vom insista foarte mult în acest articol pe ideile innovative, care desi sunt de multe ori extrem de profitabile sunt si destul de rare. Asa cum spuneam mai devreme astfel de idei le trec prin cap “vizionarilor”, dar din păcate ponderea acestora în societate este extrem de mică, iar când e vorba de afaceri cu acesti vizionari mai este o problemă: marea majoritate a acestora sunt lipsiti de spirit practic si incapabili să pună “o afacere pe roate”. De aceea vizionarii care vin cu idei revolutionare si le transformă în super-afaceri sunt exceptiile de la regulă, marea majoritatea a oamenilor de afaceri de succes fiind oameni obisnuiti, foarte ambitiosi, care au reusit să îsi transforme visele în realitate. Acestia pun în aplicare modele de afaceri consacrate, pe care le optimizează si le transformă în afaceri profitabile. De foarte multe ori acestia apelează la solutii inovative, dar nu neapărat la solutii inventate de ei. Sunt în general oameni deschisi la nou, capabili să evalueze rapid si corect noutătile tehnolgice si să le pună in aplicare într-un mod extrem de eficient.
Intrebarea pe care multi si-o pun este: dacă acesti oameni de afaceri de succes nu sunt niste adevărati vizionari, totusi cum îsi găsesc ideile de afaceri care le aduc atâtia bani? Răspunsul este simplu: din jurul lor.

Pentru a vă ajuta să întelegeti mai bine acest răspuns banal vom încerca mai departe să vă prezentam principalele surse din care oamenii se inspiră pentru a genera idei de afaceri.

Internetul si presa scrisă
Este o sursă bună de documentare pentru a găsi idei de afaceri pentru cei care nu au mai făcut afaceri in viata lor, si nu sunt angajati într-o pozitie de management într-o firma.
Pentru cei cu experientă în afaceri acestă variantă nu este prea atractivă deoarece pe net în general informatiile sunt prezentate trunchiat, si de multe ori chiar într-un mod denaturat. Pe internet găsesti mii de articole care îti explică cum poti ajunge să câstigi câteva mii de euro pe lună cu o investitie intială de 400-500 Euro. Nu este imposibil, dar asemenea recorduri le reusesc 1 din 10.000 de start-upuri! Cei care au deja experientă în afaceri prefera să-si extragă ideile de afaceri din “mediul în care se invart”, dar când esti la inceput, si nu ai prea multe optiuni, dacâ ai foarte multâ rabdare si stii sâ citesti printre rânduri internetul poate fi o sursâ de documentare bună.

Revistele de specialitate
Mult mai utile decât sutele de site-uri care îti prezintă pe scurt idei de afaceri sunt revistele de specialitate, tipărite sau online. Acum 10-15 ani asa ceva găseai doar în partea de vest a Europei, dar de câtiva ani se găsesc si la noi o serie de publicatii bune din diverse domenii: agricultură, zootehnie, industria cărnii, constructii, turism, industria tipografică, sectorul auto s.a.m.d. In aceste reviste poti găsi diverse opinii ale unor specialisti legate de problemele existente in sectorul respectiv, despre nevoile populatiei, noile tehnologii apărute precum si despre tendintele existente.
Dacă citesti cu mare atentie aceste articole si stii să extragi informatiile relevante este imposibil sa nu iti vină o serie de idei de afaceri legate de tema respectivă.

Analiza activitătii companiilor existente
Analiza afacerilor unei companii consacrate poate fi o sursă de idei chiar si pentru cei care vor să se lanseze in afaceri. Desi cei aflati în faza de start-up nu vor avea resursele sa reproducă afacerea companiei respective, unii vor fi capabili să înteleagă mecanismul afacerii respective si să il reproducă la o scară mult mai mică. Chiar dacă în acest caz vorbim în mare măsura de copierea unei afaceri existente, pentru cineva aflat la inceput de drum se poate spune că a găsit o idee de afacere.
Adoptarea unei idei cunoscute este o metodă des întalnită în afaceri si utilizata de o serie de întreprinzatori care constată că “si ei pot face asa ceva”.

Clientii si angajatii companiei
In cazul în care ai o afacere probabil că deja ai făcut cunostintă cu clientii nemultumiti. Mereu gasesti printre clientii tăi oameni care vor un produs sau un serviciu mai bun. Multi vor să scape de acesti clienti, dar dacă esti un bun manager trebuie să privesti altfel problema: acesti clienti nemultumiti sunt oameni care au nevoi si dorinte nesatisfăcute corespunzator. Oare nu cumva există un număr mult mai mare de oameni care se găsesc în aceeasi situatie, dar care nu ne transmit acest lucru? Dacă e asa ai putea dezvolta un nou produs sau serviciu care să vină în întampinarea acestor clienti  … si uite asa s-a născut o idee de afaceri.
Dacă o ai o afacere ceva mai mare mai mult ca sigur că nu stai de vorbă decât cu o parte din clientii tăi, si ai toate sansele să ratezi sugestiile clientilor nemultumiti. In acest caz e bine să vorbesti cu angajatii tăi care interactionează permanent cu clientii companiei. Dacă ai răbdare să îi asculti e posibil ca unele idei de afaceri să iti vină chiar de la ei.

Specialistii dintr-un anumit domeniu
Inginerii, tehnologii sau coordonatorii de echipe se confruntă mereu cu problemele tehnice dintr-o companie. Uneori aceste probleme sunt generate de slaba organizare si ascultându-i îti dai seama ce poti imbunătăti, dar în alte cazuri ei te pot indruma la solutii tehnice inovative, care puse în aplicare conduc la o nouă idee de afaceri.
Specialistii care îti pot oferi informatii pe baza carora să iti dezvolti o afacere nu sunt numai cei din domeniul tehnic, ci si cei din sfera vânzărilor. Ei pot oferi informatii despre neconformitătile dintre performantele produselor si asteptările consumatorilor sau informatii legate de modificarea in timp a structurii clientilor, informatii pe baza cărorara se pot dezvolta noi idei de afaceri.

Concurenta
Să stii in permanentă ce fac concurentii tăi este una din regulile de bază in afaceri. Studiind concurenta vei afla care e pozitia produselor/servicilor tale pe piată si vei stii cum să îti fixezi preturile pentru bunurile si serviciile livrate de tine. Urmărind cu atentie ce fac concurentii tăi vei afla si de încercările acestora de a aduce ceva nou pe piată, încercari care de multe ori nu conduc la rezultate prea bune. Analizând însă “la rece” ce au făcut concurentii tăi vei putea să îti dai seama unde au gresit concurentii tăi si ce ar fi trebuit pentru ca ideea respectivă să aibă succes. Dacă găsesti solutii la acele probleme, ceea ce pentru altii a fost o idee perdantă pentru tine s-ar putea să devină o idee de afaceri excelentă.

Alti oameni de afaceri
Dacă esti om de afaceri, si esti sociabil, mai mult că sigur că te întalnesti si cu alti oameni de afaceri. Discutiile cu alti oameni de afaceri, mai ales cu unii din alte sectoare de activitate pot conduce uneori la idei de afaceri interesante.

Institutele de cercetare
Asa cum spuneam la început, unii dintre cei mai bogati oameni de afaceri ai lumii sunt acei “vizionari” care au transformat niste idei revolutionare în afaceri de succes. Există însă multi oameni extrem de inteligenti, care sunt si vizionari, dar care nu au abilităti de antreprenori. In principu pe acestia îi întâlnesti în institute de cercetare, institute care incercă să valorifice inteligenta cercetătorilor, si care in anumite conditii sunt dispuse să cedeze drepturile asupra unor cercetari sau inovatii companiilor private. De multe ori pe baza acestora se pot dezvolta afaceri complet noi, si extreme de profitabile.

Oficiul de Stat de Inventii si Mărci
OSIM publică periodic un catalog in care apar o serie de idei care sunt înregistrate cu titlul de inventie sau inovatie. Fiind înregistrate in mod evident este interzisă utilizarea lor fără acordul proprietarului, dar dacă veti avea răbdare să analizazi publicatiile OSIM-ului mai mult ca sigur că in mintea ta se vor naste numeroase idei de afaceri.

Ultima sursă de idei de afaceri prezentată de noi, dar poate cea mai importantă esti chiar TU !
Viata cotidiană reprezintă o sursă de idei de afaceri pentru că în viata ai nemultumiri, neîmpliniri si dificultăti peste care ai putea trece mai usor dacă ar exista produse sau servicii adecvate. Gândeste-te la ceva de care ai nevoie si nu iti oferă nimeni, sau la ceea ce nu ti-a plăcut în calitate de client, si vei vedea că la fiecare din probleme găsesti si solutii, iar unele dintre acestea pot fi aplicate pe scară largă si pot produce satisfactie unui numar mare de persoane, ceea ce de fapt inseamnă ca ai găsit o idee de afaceri.

 

Succes !