revenire la pagina anterioară
Idee de afacere: deschiderea unei firme de transport

Idee de afacere: deschiderea unei firme de transport

Deschiderea unei firme de transport marfuri sau persoane este una dintre ideile de afaceri la care s-au gândit multi români, căci pare o afacere care poate fi usor pusă in practică si, teoretic, cu mari sanse de izbandă. Pentru cei care s-au gândit la o astfel de idee de afaceri vom incerca in continuare să prezentam câteva argumente “pro” si “contra”. Analizand aceste aspecte vă va fi mai usor să vă decideti dacă merită să vă deschideti o firmă de transport.

Argumente pentru deschiderea unei firme de transport
Argumentele pentru deschiderea unei afaceri in domeniul transporturilor sunt numeroase. In continuare le vom prezenta pe cele mai importante.

Piata potentială este imensă: serviciile de transport se adreseaza atât persoanelor juridice cât si persoanelor fizice.
Afacerile specializate în transportul de marfă se adresează în principal agentilor economici, acestia putând fi producători sau comercianti. Piata este foarte mare căci orice producător agricol, producător de echipamente sau masini, producător de bunuri industriale sau bunuri de larg consum are nevoie de serviciile unui transportator. La fel de dependente de astfel de servicii sunt si firmele de distributie sau cele specializate în comertul cu amănuntul. De multe ori si persoanele fizice au nevoie de servicii de acest gen: cei care îsi aduc materiale de constructii pentru a îsi face o casă, cei care se mută sau cei care cu prilejul unor evenimente speciale trebuie să transporte obiecte de mari dimensiuni. Când piata potentială este atât de mare este imposibil să nu îti găsesti ceva de lucru. Si asta nu este tot, căci o firmă de transport marfă se poate orienta către piata internatională de transport mărfuri, piata pe care se poate câstiga foarte bine, mai ales că firmele românesti îsi permit să opereze cu preturi mai mici decât companiile din vestul europei.
Si pentru transportul de persoane piata potentială este extrem de mare, căci lumea este din ce in ce mai mobilă si la noi, si se deplasează pe distante tot mai mari pentru a lucra la o firmă ce oferă conditii avantajoase de lucru. In ceea ce priveste transportul de persoane pe distante lungi, datorită conditiilor deplorabile oferite de CFR, lumea preferă mai nou să se deplaseze între orase cu microbuse si autocare.
La o piata potentială atât de mare problema care se pune nu este DACA îti găsesti de lucru ci mai degrabă să alegi cât mai bine nisa de piata pe care îti incepi afacerea. În principiu ai următoarele optiuni:
a) în functie de piata pe care se efectuează operatiunile de transport:
-  transport rutier intern
-  transport rutier international
b) în functie de tipul transportului:
-  transport de persoane
-  transport de mărfuri generale
-  transporturi de produse agricole din camp
-  transport de animale vii
-  transport de mărfuri perisabile
-  transport de deseuri si gunoaie
-  transport de mărfuri periculoase
-  transport agabaritic
- transporturi speciale

Investitie relativ mică pentru demararea afacerii: poti demara afacerea cu o sumă de până la 40-45.000 Euro
În alte domenii, pentru a demara o afacere ai nevoie de clădiri racordate la curent si gaz si de o serie de echipamente costisitoare sau, în cazul comertului, ai nevoie de un spatiu comercial ultracentral si de un fond de marfă de zeci de mii de euro. În sfera productiei, chiar dacă ne gândim la ceva care mai degrabă s-ar numi “micro-productie”, e greu de imaginat cum ai putea demara o afacere profitabilă cu o investitie mai mică de 100.000 Euro. In comert e aproape la fel – de când piata a fost invadată de supermarket-uri si hypermarket-uri, si clientii au mai multe pretentii, chiar si magazinele din orasele mici îsi demarează afacerile cu fonduri de marfă de cca. 30-40.000 Euro, la care se mai adaugă investitiile în amenajarea clădirilor si în mobilierul comercial.
În domeniul transporturilor ai sansa de a porni cu bani relativ putini căci la second-hand poti găsi cu usurintă un microbus la 9.000 Euro, un camion de 3, 5 to la 11.500 Euro sau un Cap tractor la 30.000 Euro, toate în stare foarte bună. La acestea se mai adaugă cca. 350 Euro cheltuielile de infiintare a firmei si cca. 1.500 Euro costurile legate de obtinerea licentei de transport pentru firma de la ARR, RAR, si RCA, CMR si Asigurare risc financiar (aceste costuri variază destul de mult in functie de tipul masinii).
Trebuie însă sa facem o mentiune referitoare la termenul folosit mai devreme “stare foarte bună”, căci atunci când cumperi un autovehicul la second-hand îti asumi si niste riscuri.
Dacă te orientezi catre autovehicule noi costurile demarării unei afacerii cresc, preturile unui microbus nou începând de la cca. 25.000 Euro, iar ale unui cap tractor nou de pe la aprox. 80.000 Euro.

Pornirea afacerii se poate face cu personal redus si nu necesită personal super-calificat
La ora actuală IT-ul este un domeniu extrem de profitabil, dar pornirea unei afaceri in domeniul IT-ului presupune ca tu să ai cunostinte de specialitate si pe lânga asta angajarea unor IT-sti, care nu e deloc ieftină. Nici salariul unui sofer profesionist nu e mic, dar în mod sigur e mult mai mic decât al unui inginer specializat in software si mult în plus găsirea unui sofer profesionist este mult mai simplă decât recrutarea unui IT-ist, ... iar dacă ai si un carnet de conducere de profesionist totul este mult mai simplu, căci la început tu vei fi si soferul. Astfel economisesti bani pentru a achizitiona în timp un al doilea camion.

 

Riscuri si probleme
Ca in orice afacere există si riscuri, iar dorinta si bunele intentii nu sunt suficiente pentru a reusi într-o astfel de afacere

Profitabilitate scăzută a afacerii
Chiar dacă piata potentială este imensă în acest business nu e usor să fii profitabil. Dacă in alte afaceri uneori poti să-ti vinzi mai scump marfa dacă stii cum să o prezinti, investesti în brand si ai acces la anumite retele de distributie, în acest gen de afacere ceea ce dictează este pretul/km. Concurenta este extrem de puternică si de multe ori bătălia în câstigarea unor contracte se dă la pret, iar unii practica niste preturi care cu usurinta pot fi catalogate ca si preturi de dumping. Cum nu poti umbla prea mult la pret solutia o reprezintă optimizarea rutelor si a comenzilor, mai ales a cuplajelor. Daca circuli pe un sens cu camionul gol aproape sigur vei inregistra o pierdere la cursa respectivă. Optimizarea traseelor si a comenzilor, desi pare simplă la prima vedere nu este deloc asa, mai ales când demarezi afacerea si nu îti permiti să plătesti un om care să stea la birou si sa îti selecteze cele mai bune comenzi. Dacă nu te pricepi să operezi pe bursa transporturilor si nu esti un bun negociator risti ca în mai putin de 1 an de la deschiderea firmei să fii nevoit să o închizi.
Sansele de reusită cresc foarte mult dacă ai norocul să închei un contract cu o mare firmă, care are nevoie regulat de servicii de transport, si care isi onorează obligatiile la timp. Ca să închei un astfel de contract contează mult relatiile personale pe care le ai.

Risc crescut de faliment pentru cei care demarează afacerea cu autovehicule second-hand din cauza unor aspecte tehnice sau legislative
Să iti incepi afacerea cu un camion nou e greu dacă nu ai reusit să acumulezi anterior din alte surse cca. 100.000 Euro. Cei mai multi isi demareaza afacerile in sectorul transporturilor achizitionând masini second hand, dar incercati să vă imaginati următorul scenariu: vă apucati de transport international de mărfuri si pentru asta achizitionati cu 35.000 Euro un cap tractor în stare bună; la primul transport in Germania aveti ghinionul ca politia germană să vă tragă pe dreapta pentru a controla starea tehnica a vehiculului, si în urma constatarilor vă bagă masina într-un service agreat de ei, după care primiti o factură pentru reparatii de 15.000 Euro. Dacă nu reusiti rapid să faceti rost de încă 15.000 Euro camionul va rămâne blocat in service-ul din Germania iar dvs. fără afacere. Un scenariu cam pesimist, dar care, din păcate, l-au trăit mai multi întreprinzători români.
In alte cazuri riscurile sunt legate de modificari legislative referitoare la taxele ce trebuie plătite pentru masinile care nu îndeplinesc anumite standarde în ceea ce priveste protectia mediului inconjurător. Să presupunem că vă luati o masină cu EURO 4, iar într-o tară vecină, prin care sunteti nevoit să treceti, se dublează costurile de tranzitare pentru masinile care nu au EURO 5. Nu e greu să vă imaginati care vor fi efectele asupra afacerii dvs.

Riscul crescut de faliment din cauza neincasării la termen a facturilor
Pe lângă banii pe care îi investiti în masină si obtinerea autorizatiilor necesare trebuie să vă ganditi si la banii de operare. Trebuie mereu să plătiti combustibili, salarii, asigurari si taxe de drum, iar acestea trebuie plătite atunci cand efectuezi cursa. Ce se întâmplă însă atunci când dvs. vă încasati facturile de la clienti la 60 de zile? … ramâneti blocat si nu puteti trimite masina în cursa!
Când ajungi să ai 5 masini riscul e ceva mai mic. Chiar dacă unul din clienti nu îti plăteste la timp îti va plăti probabil altul, si ai ceva bani ca să trimiti celelalte camioane în cursă, dar atunci cand esti la început de drum si te-ai îndatorat la banca pentru a cumpăra primul camion, fără posibilitati de a mai obtine un credit suplimentar, practic vei fi nevoit să îti inchizi afacerea. Unii recurg în astfel de situatii la imprumuturile de la cămătari, dar aproape toti cei care au făcut asta au ajuns la concluzia că este a fost cea mai proastă decizie pe care au luat-o în viata lor.

Dependenta de clienti
Asa cum spuneam mai devreme, pentru in intreprinzator care se lanseză intr-o afacere in domeniul transporturilor este foarte bine dacă reuseste să incheie un contract cu o firmă mare, care ii asigură curse regulate la un pret bun. Ce se întâmplă însă dacă firma respectivă intră in insolventa sau isi găseste un alt transportator, iar dvs. v-ati luat camionul dintr-un credit bancar. In principiu vă veti indrepta către o Casă de Expeditie care să vă asigure front de lucru, dar dacă aceasta vă oferă comezi la preturi foarte mici si dvs. nu reusiti să găsiti foarte rapid alti clienti care accepta preturi mai mari, aveti toate sansele de a ajunge în incapacitatea de a vă mai plăti ratele la bancă. Un singur contract bun nu garantează succesul afacerii!

Am expus doar câteva probleme, cu care multi transportatori s-au confruntat. In practica problemele sunt mult mai multe, de la angajati neseriosi la accidente stupide sau „tepe” trase de anumite case de expeditie.

Concluzia
In principiu ideea de a va deschide o firmă de transport e o idee de afaceri bună, dar trebuie să vă gânditi cum ati putea trece cu brio peste problemele care ar putea apare in activitate. Spre deosebire de alte domenii e usor să iti găsesti de lucru dar nu e usor să obtii niste profituri rezonabile.

 

Succes!