revenire la pagina anterioară
Idei de afaceri vs. modele de afaceri

Idei de afaceri vs. modele de afaceri

Atât intreprinzatorii cât si managerii caută în permanentă noi idei de afaceri. Nu o fac pentru că se plictisesc ci fiindcă piata este în continuă schimbare si dacă nu vii cu idei noi ai toate sansele să îti pierzi afacerea. In timp ce unii care reusesc să se adapteze noilor cerinte de pe piată si vin cu idei de afaceri noi au afaceri prospere altii care nu schimbă nimic cu greu mai reusesc să supravietuiască. Există si afaceri în care nu s-a schimbat nimic în ultimii 10 ani (ex. magazine, baruri, restaurante, hoteluri, etc) si au clienti în continuare dar acestea sunt destul de rare.
In acelasi timp pe piată apar o sumedenie de firme care vin cu noi idei de afaceri, dar care nu reusesc să supravietuiască.
Mai există si o altă categorie de afaceri: genul de business-uri care nu vin cu idei inovative, ci doar copiaza niste afaceri ale altora, dar care tot ceea ce fac “fac la perfectie”. Marea majoritate a afacerilor de acest tip sunt profitabile

Asa că lumea în care trăim e plină de afaceri falimentare, afaceri mediocre sau afaceri de succes. Afacerile care “merg bine” sunt considerate ca fiind „modele de bună practică” si multi incearcă să descopere care este cheia succesului. Oare cel căruia îi merge foarte bine a avut o idee de afaceri deosebită pe care a pus-o în aplicare la momentul oportun sau totul se datorează organizării muncii si seriozitatii angajatilor companiei. 

Ce este mai important pentru a avea succes in afaceri: să ai o idee de afaceri foarte bună sau să aplici la perfectie un model de afacere bine pus la punct? 

Inainte de a răspunde la aceasta întrebare ar trebui să lămurim care este diferenta dintre un „model de afacere” si o “idee de afacere”.

Un model de afaceri este practic o descriere a modului în care o firma sau o organizatie crează valoare (valoare economică, socială, sau alte forme de valoare). Modelul arată mecanismele prin care antreprenorii crează firme de succes.
O idee de afaceri este un concept referitor la un produs sau serviciu pe care o entitate economică îl vinde pe bani, conform unui model unic, care îi permite obtinerea repetată de profituri.
Lumea e plină de modele de afaceri. In librării, biblioteci si pe portalurile de afaceri pot găsi informatii referitoare la modele de afaceri. Pentru multe tipuri de afaceri există descrieri detaliate care arată ce trebuie făcut, cum trebuie făcut, când, de cine si pe ce piată.
In cazul întreprinzătorului care vine cu o idee de afaceri nouă, la fel există un anumit mod de lucru sau mai bine zis un model al afacerii, diferenta fată de restul afacerilor care aplica niste modele de afaceri deja cunoscute constând în unicitatea modelului. După o vreme însă altii vor copia modelul sau, care intial era unic, si acesta îsi va pierde caracterul de unicitate, iar anumiti economisti pasionati de studii si de analize vor descrie în detaliu toate caracteristicile afacerii astfel încât să-l poată aplica si altii.

Referitor la caracterul unic al unei idei de afaceri, acesta nu trebuie înteles într-un sens foarte strict si limitativ. De exemplu, in România există mii de covrigării si dacă o luăm “ad litteram” am spune că cel care vine cu ideea deschiderii unei covrigării nu are propriu-zis o idee de afacere ci încearcă să pună in aplicare un model de afaceri existent. Totusi, în cazul în care un întreprinzator descoperă că pe un anumit bulevard cu trafic pietonal intens nu există nicio covrigărie si nici alte variante pentru cei care vor “să mănânce ceva din mers” (plăcintarie, shaormerie), se poate spune că întreprinzătorul care deschide covrigăria are o idee de afaceri, caracterul unic al afacerii constând în unicitatea serviciului oferit pentru oamenii care trec pe acel bulevard. 

Pentru ca o afacere “să meargă bine” fie trebuie să vii cu o idee de afaceri bună fie trebuie să cauti un model de succes pe care să îl pui în aplicare cu multă seriozitate. Atentie: o afacere are succes nu datorită intâmplării ci datorita faptului că ea inglobează structuri organizationale, practici comerciale, procese operationale, infrastructura, strategii si oferte care răspund unei oportunitati comerciale. Pentru a porni o afacere profitabilă e necesar să identifici o nevoie a pietei nesatisfacută sau satisfăcută partial si să iti organizezi afacerea astfel incat produsele / serviciile să raspundă dorintelor clientilor, care fiind multumiti vor fi dispusi să plătească pentru ceea ce primesc.

O afacere de succes nu presupune doar alegerea unei idei foarte bune dintr-un pachet de idei de afaceri ci si întelegerea foarte bună a modului in care afacerea trebuie să se desfăsoare.
Intre ideea de afacere si modelul de afacere există o strânsă legatură, iar succesul presupune combinarea unei idei bune cu o bună metodologie de lucru si de multe ori acestă metodologie o regăsesti într-un model existent. Până la urma o afacere de succes imbină ideile cu caracter unic cu modelele clasice de lucru.

Totusi, marile afacerii au avut la bază idei de afaceri deosebite (ex Microsoft, Google, Apple sau Facebook).